PARHAAT KOULUTUKSET

1 helmikuun, 2021

Kirjoittajat: Outi Kinnunen ja Krista Keränen

Miksi yhteiskehittää?

Jokaisessa työyhteisössä tehdään yhdessä asioita muiden ihmisten kanssa, se on aika normaali tilanne meille kaikille. Asiantuntijat muodostavat tiimejä ja yksin tekevät jakavat ja saavat tietoa verkostomaisemmin, erilaisissa kohtaamisissa ja tapaamisissa. Me kaikki siis jollain tasolla kehitämme yhdessä asioita työssämme. Miksi siis kiinnittää huomioita yhteiskehittämiseen? Miksi siihen kannattaa kiinnittää huomiota ja yhteiskehittää suunnitelmallisemmin?

Yhteiskehittäminen ei ole ainoastaan yhteistä asioiden tekemistä. Tuottaakseen tulosta ja parantaakseen kilpailukykyä yhteiskehittäminen tulisi nähdä yrityksen toimintamallina sekä lähestymistapana tekemiseen ja kulttuuriin. Se tarkoittaa, että yhdessä tekemisestä tulee strateginen suunta, tapa tehdä kaikki asiat osallistaen, yhdessä kehittäen ja kaikkia sidosryhmiä huomioiden. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi ei riitä, että asiantuntijat sisäisesti kehittävät, vaan heidän tulee osata osallistaa kehittämisprosessiin monia toimijoita. Joskus on yllättävän vaikeaa osallistaa ihan oman yrityksen sisäisiä toimijoita, kiireen tai ihan tottumattomuuden vuoksi. Ei ymmärretä, että ihan vieressä on tietoa ja ymmärrystä, joka voidaan kääntää kilpailukyvyksi, arvoksi asiakkaalle.

Tänä vuonna 2021, kun me kaikki teemme vallitsevan tilanteen vuoksi etänä toisistamme töitä yhteisen tavoitteen eteen, on entistä tärkeämpää suunnitella, miten yhteistä kehittämistä tapahtuu. Miten se toteutetaan digitaalisessa ympäristössä ja miten kaikki tärkeät sidosryhmät, asiakkaat ja asiantuntijat, saadaan oikealla tavalla mukaan.

”Yksi tärkeimmistä asioista on, että yritys ymmärtää suunnitella virtuaalisen yhteiskehittämisen, samoin kuin se on tehnyt ennen etätyöaikaa. Yhteiskehittäminen asiakkaiden ja eri tiimien välillä voi parhaimmillaan olla paljon tuloksellisempaa etänä, oikeilla työkaluilla ja strategisella suunnittelulla”, toteaa yhteiskehittämisen tohtori Krista Keränen Vision Factorylta.

Krista Keränen ja Outi Kinnunen, Palvelumuotoilun ammattilaiset

Tämän päivän kilpailutilanteessa yritysten on yhä tärkeämpää ymmärtää syvällisesti asiakkaiden ja käyttäjien arvonmuodostusta, ja suunnitella oma toimintansa tukemaan niitä. Strategisesti yhteiskehittämällä yritys pystyy luomaan itselleen vahvaa kilpailukykyä ja uusia resursseja kehittämiseen.

Krista Keräsen ja Outi Kinnusen koulutuksia löydät täältä:

Yhteiskehittämisen ABC  -webinaari, 10.2.2021, Krista Keränen

Palvelumuotoilun ABC (1 pv + striimaus) 17.02.2021, Outi Kinnunen

Yhteiskehittämisen organisaatiomalli ja sen kehittäminen (1 pv + striimaus)  4.5.2021, Outi Kinnunen